Kosmos anropar Solis

Solis har blivit återfödd i bloggarnas värld. Solis undrar om hans drömmar kommer gå i uppfyllelse. Solis undrar om han kommer få några bloggkompisar. Men tills dess begrundar han: Det finns endast ett verkligt allvarligt filosofiskt problem: självmordet (Albert Camus ur Myten om Sisyfos)

Sunday, September 30, 2007

Kändisspaning på The Book Mess

Bokmässan - The Book Mess på hemmasnickrad engelska - besökte jag igår.
När jag kom hem igår efter mina fem timmar där var jag ganska så sliten och trött - dessutom sovit lite senaste nätterna...
Nåja, det var ganska trevligt där tycker jag. Mycket böcker. Mycket folk. Många montrar och en del kändisar såg jag. Den första kändisen jag mötte var überateisten Christer Sturmark från Humanisterna, ni vet han som nästan beter sej religiöst fanatiskt i sin ateistiska hållning - mässdagen kunde ju börjat bättre...
Jag mötte upp Bull på mässan och vi gick runt och kollade några timmar. Vi skymtade Lasse Åberg i vimlet. Vi såg Jens Orback sitta på en stol och prata. Men många kändisar verkar som försvunna i vimlet av oss vanliga dödliga.
Bull avlägnade sej från mässan och jag blev solo.
I min solovandring fick jag ha Liza Marklunds byst/urringning i mitt ansiktet. Det gick fort. Hon och hennes byst krockade med mej i vimlet. Hon är längre än jag. Mina ögon hamnade ofrivilligt och automatiskt där. Jag var på väg mot Lundells signering vid adlibris megamonter. Trångt i gången. Lizas blick snett bakåt åt den journalist som genomförde en intervju i format gående. Ochmin blick för ett ögonblick riktat snett åt höger. Vimps så hände det. Blickade upp och såg ett blont hår och i anslutning till det hörde jag en norrländsk stämma.

Men detta är bara meningslös kuriosa. Hon ursäktade sej inte heller. Betydligt mer om andra intryck från mässan och möten med författare (som inte sysslar med deckare).

Adlibris hade så vitt jag kunde bedömma största montern (Bonnier förlagen hade stor yta också förvisso...) och frågan är om de är så uppskattade av de andra utställarna/förlagen. Adlibris sålde både pocket och inbundna böcker till fina priser. Alla pocket kostade 25kr styck. Och det var tjockt med folk för att komma in till dom borden. Inbundna böcker var billigare där en på böckernas egna förlagen! Inte mycket ändå billigare. Exempel är Ulf Lundells Sånger 1975-2007 som kostade 600kr på W&W monter. Och 599 hos adlibris. Unni Drougges nya bok kostade 150kr hos Bazar och 149kr hos adlibris. Inte mycket billigare men billigare.

Jag var på två signeringar, Lundell och Drougge, sistnämda var först. På den signeringen hörde jag nåt om mässpriset "billigare än såhär hittar ni inte här..." Drougges signering föregicks av ett miniseminarie där hon pratade lite om boken. Trevligt och inte så tokigt. Hennes anfördande avslutades med tipset och rådet "det är inte ditt fel". Men först såg hon lågmäld och lite sorgsen ut, men sedan sken hon upp och verkade glad att så många kom förbi.

Jag var lite nervös och tveksam till att gå. Men min vän Anna hade nästintill tvingat mej (hon ville ha boken...). Jag tänkte väl som så att det var lika bra att ta tjuren i hornen och gå dit. Smått livrädd...
Mötet med Unni gick bra. En slags försoning kanske. Jag gillar försoningar. Hon gav mej i början också en lite arg blick - mest på skoj om jag tolkade den rätt. Och hon drog sej till minne att jag gärna kalla henne Unnis liksom jag är Solis och Knottet är Knottis. Jag fick också testa min nya digitalkamera. Tog tre bilder totalt. Två där hon posade på klassiskt unnismanér. Och en close-up på den senaste tatueringen. Fräck och snygg tycker jag den är. Frågan är om jag kan lägga upp någon bild eller ej. Unnis sa att jag inte fick lägga upp dom på bloggen men lovade i ett svagt ögonblick det. Men hon tillade också snabbt att något sånt kan hon ju inte kontrollera.

Lite frestande att lägga upp bild.nr 2 som jag tog. Tycker den blev bra. Men avvaktar nog lite ännu...
Lägga upp bild på Lundell tvekar jag inte om, hehe. Då lekte jag paparazzi...

Väldigt fula glasögon må jag säga. Och något jag noterade var att när han kom gående till signeringen vara att han hade glasögonen på sej redan då... Vid andra signeringstillfällen jag har bevittnat och varit på plats före honom själv har han tagit på sej ett glasögon när han väl satt sej...
Lundells signering var populär och blir lite smått trångt och ett lättare kaos när kön skulle bildas. Läckberg hade signerat precis före och hennes signering drog ut på tiden. Men hon blev iväg körd och ta de sista signeringarna vid sidan av bordet. De flesta hade köpt sångboken där. Men jag hade den redan hemma och orkade fan inte släpa dit nära sex kilo och gå runt med. Istället valde jag att få nyutgåvan av dikten Modus vivendi, Molngrabb! Fixade ett ex av dito till Anna också. Och fixade ett signerat ett av en pocketroman till Bull som inte kunde vara kvar längre. Hon blev glad. Anna blev glad också.

Lundells signeringsställen är lite skumma på sätt och vis. När jag sökte på nätet innan mässan fanns bara en tid utsatt och det var den på adlibris. Noterade dock lite sent att han varit på Bokias monter också. Men ingen tid fanns på W&W! Inte till en början, en handskriven lapp kom upp om tiden 16.15 hos W&W vid halv tre tiden.


Efter Lundells signering åkte jag hem. Men mellan Unnis och Lundells signering hittade jag en intressant bok från Nya doxas monter. Av Antoon Geels. Religiös besinning och besinningslös religion, är huvudtiteln. Sen blev det inte så mycket mer för egen del. Jo Nån bok av Swedenborg för 20kr blev det också.... Det roliga med Geels bok var att den var lite feltryck. Boken börjar med en halv litteraturlista. Sen blanka sidor sen innehållsförteckning och förord. Sen sista återfinns litteraturlistan i sin helhet. Vem vet kanske kan bli värdefull HAHAHA (bara det exemplaret som verkade vara fel...)


Till sist ett par korta rader om att Lundell. Han såg pigg och glad ut. Kanske blev han glad att se att jag valt en skjorta som var v-ringad och våra brösthår pekade mot varann ;)


Visst ser han glad ut med sin förlovningsring;)

6 Comments:

  • At 6:51 PM, Anonymous Anonymous said…

    Oj, snacka om kändisspotting! Det var några stycken du hann se och träffa. Gud, vilken gammal gubbe han är, och med dom där brillorna... puh.

     
  • At 7:11 PM, Blogger samtalmedsolen said…

    Hehe, var en del andra kändisar som jag inte tog med... Janne Guillou såg jag när han stod och pratade tex... Leffe GW satt och signerade osv...
    Jag gillar nog Lundell mer i långt rockhår ;) och med de mindre läsglasögona på nästippen vid boksigneringar:)

     
  • At 8:27 PM, Anonymous Anonymous said…

    ja Leffe GW missar man inte i första taget :))

     
  • At 9:19 PM, Anonymous Anonymous said…

    Tack Solis för så färska bilder att det fortfarande ryker om dom. Eller kommer röken från mitt brinnande hjärta måhända..?! Gammal eller ej.. den där mannen är nog mitt livs kärlek på ett ytterst komplicerat sätt.

     
  • At 8:59 AM, Blogger samtalmedsolen said…

    Lollo:
    Faktum är att han tog inte så mycket plats just då egentligen... Han signerade visst precis efter Lundell på vid den montern - undrar om de sa nåt kul till varann? De har tydligt supit ihop under den blöta åren enligt Måns Ivarssons bok.

    Ellinor:
    Jo, det låter som en minst sagt komplicerad relation men va fan ibland har ju "baby en ring"

     
  • At 10:39 AM, Anonymous Anonymous said…

    Hm, varför va du livrädd? /Cat

     

Post a Comment

<< Home