Kosmos anropar Solis

Solis har blivit återfödd i bloggarnas värld. Solis undrar om hans drömmar kommer gå i uppfyllelse. Solis undrar om han kommer få några bloggkompisar. Men tills dess begrundar han: Det finns endast ett verkligt allvarligt filosofiskt problem: självmordet (Albert Camus ur Myten om Sisyfos)

Monday, September 17, 2007

Författaragent: behöver man läsa böckerna?

Unni Drougge har skrivit boken Boven i mitt drama kallas kärlek (2007) på förlaget Bazar
Boken släpps officellt 19sep, men funnits i handeln runt 2veckor med anledning att efterfrågan varit stor.
Jag läste ut boken i natt. Jag har tänkt skriva en slags recension här på bloggen. Frågan är om jag ska göra det nu eller sen. Senare idag. Lutar det sista. Lite seg nu. Behöver tänka och samla tankarna om vad jag tycker om boken.
En sak verkar lite skoj. Boken handlar om Unnis relation med Niclas, en man som bröt ner henne som hon själv skriver. Niclas sa för ett par år sedan i en typ av intervju att han är mycket förtjust i litteratur. Jag tolkar det som han är en bokmal. Han plöjde branschen under ett år i och med att han startade upp sin agentur för att sälja svenska författare utomlands. Eller plöjde branchen så gott han kunde som han reserverar sej. Enligt Unni var det inte så mycket han läste... Unnis egna böcker lästes inte nämnvärt mer än det mest snaskigaste avsnitten som gjorde honom upprörd.
Nåja får nog stoppa här. Annars kanske det blir en recension redan nu, nej detta får vara en liten teaser, en cliffhang, en pre-recension.

3 Comments:

  • At 8:31 PM, Anonymous Anonymous said…

    undrar vad han gör idag denne niclas. han måste vara rätt utstött... (med all rätt alltså)

     
  • At 9:14 AM, Blogger samtalmedsolen said…

    Dom ringde upp honom i Babel (svt´s bokprogram) han sa att han inte ville medverka.
    Jo troligen utsött - i alla fall av somliga - läste på en blogg att Leffe GW hade kvar honom som agent. (Med nåt argument att det var privatsak) Vet inte om det stämmer. Men skulle vara lite intressant att veta. Hon Karin Alvtegen - som jag hade hört talas om före Unnis bok har nog dragit sej ur om jag tolkade Unnis bok rätt - i och med att AstridLindgren-böckerna inte var "hans". Fast inte säker. Men såg hennes bok i Bazarsmonter (Unnis förlag)...

     
  • At 12:33 AM, Blogger samtalmedsolen said…

    Förtydligande: Verkar som Natur & Kultur är Alvtegens förlag, men vidhåller att jag såg hennes bok i montern Unni signerade...
    Huruvida hon har N som agent forfarande...vet jag egentligen inte...

     

Post a Comment

<< Home