Kosmos anropar Solis

Solis har blivit återfödd i bloggarnas värld. Solis undrar om hans drömmar kommer gå i uppfyllelse. Solis undrar om han kommer få några bloggkompisar. Men tills dess begrundar han: Det finns endast ett verkligt allvarligt filosofiskt problem: självmordet (Albert Camus ur Myten om Sisyfos)

Saturday, September 22, 2007

Blott en dag

Blott en dag, ett ögonblick i sänder...

Ständigt tvingas vi göra val. Ibland mer eller mindre obekväma. Igår skrev jag en mindre tenta som jag tyckte gick ganska bra och som jag borde klarat. Efter det käkade jag sushi med två kompisar. Den ena har jag inte sett sen vårterminen slutade. Det var trevligt att ses igen.
Om jag inte hade skrivit tenta hade jag sannolikt varit i småland och på en begravning. Men jag hade bidragit med en blomsterkrans som enligt källor var mycket fin. Jag fick också rapporter om vilka psalmer som hade sjungits. Två som för mej tidigare var bekanta, det var Härlig är jorden (nr 297) och Blott en dag (nr 249) - den sista minns jag bland annat från Madicken. Den andra var nr 304. Musik av Nathan (?) Söderblom.

Jag får erkänna att jag är en liten sucker för gamla traditionella psalmer. Tycker dom är vackra och fina. Exempel från den sistnämda psalmen:

Lär mig, du fjäril, vingad, lätt
vad Herren ock åt mig berett,
där du mot höjd dig svingar.
I går dig puppan inneslöt,
i dag du glad ditt fängsel bröt:
min själ skall ock få vingar.

Och ja de andra två har ju självklart fina texter också, ta fram er konfirmationspsalmbok och kika efter och ni själva tycker.

2 Comments:

  • At 2:05 PM, Blogger Anna said…

    va fint vännen, hoppas att tentan gick bra!

     
  • At 12:38 AM, Blogger samtalmedsolen said…

    Får reda på hur tentan gick inom kort men tror jag klarade den.

    Nå, har du någon favoritpsalm?
    Va tycker du om de andra två, är du också kanske en sucker för sådan gamla och traditionella psalmer?

     

Post a Comment

<< Home