Kosmos anropar Solis

Solis har blivit återfödd i bloggarnas värld. Solis undrar om hans drömmar kommer gå i uppfyllelse. Solis undrar om han kommer få några bloggkompisar. Men tills dess begrundar han: Det finns endast ett verkligt allvarligt filosofiskt problem: självmordet (Albert Camus ur Myten om Sisyfos)

Tuesday, October 02, 2007

Sanslöst snabb!

Jag har faktiskt "glömt" (eller inte orkat) blogga om en riktig världnyhet inom friidrotten, som jag blev varse i söndagskväll.

Haile Gebrselassie (mannen som ofta sågs leende såväl när han stod på startlinjen och som i loppen) har satt ett nytt världsrekord! Denna gång på maraton. Ett riktigt kraftprov.
Tror nästan man kan säga att han krossade världrekordet! 29sekunder under gamla rekordet av Paul Tergat. Tergat var ju lite av den eviga tvåan bakom just Gebbe. Undantag i terräng där jag inte tror han sprang och Tergat tog flera raka VM-guld.

Vissa minns kanske Hailes leende men andra kännetecken är ju hans löpsteg, där han ligger högt upp fotbladet. Haile få nog betraktas som en av den senare tiden allra främsta löpare över längre distanser. Han har vunnit de stora mästerskapen satt världsrekord på bana och nu även på maran. Han vann också 1500m inomhus. Ganska allround snubbe med andra ord. Vill även minnas att han satte världsrekord i somras på den uddan "distansen" "En timma" - det dvs man springer på bana (vanlig löparbana med varv 400m) och man springer i 60min och sen ser man vem som kommer längst när timglaset runnit ut...

Nya världrekordet på maran är: 2.04,26!!! Tror det är svårt att föreställa sej hur snabbt det går, inte lätt att hänga med. Man får vara glad om man hänger ett tag. Lite fördomsfullt (och elakt) tippar jag på att troligen endast ett fåtal procent, max, skulle kunna hänga på en kilometer... Jag skulle väl lyckats hänga på en kilometer om jag tog i för ett par år sen, nu gör jag nog inte det längre...

Även när han bryter verkar han ändå ganska snabbt visa upp gaddarna...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home