Kosmos anropar Solis

Solis har blivit återfödd i bloggarnas värld. Solis undrar om hans drömmar kommer gå i uppfyllelse. Solis undrar om han kommer få några bloggkompisar. Men tills dess begrundar han: Det finns endast ett verkligt allvarligt filosofiskt problem: självmordet (Albert Camus ur Myten om Sisyfos)

Sunday, October 07, 2007

Om-organisera böcker

Antal böcker i mina ägor har ökat stadigt.
Senaste veckorna bara har dessutom mycket tjocka böcker kommit till.
Jag är i stort behov av att organisera mina böcker. Jag hade en gång en hyfsad struktur och ordning men den börjar bli svårare att se nu.

Men det är lite slitigt att organisera om...

Jag undrar nu, hur har ni bloggläsare era böcker organiserade; hur ser er bokhylla (eller bokhyllor...) ut?

9 Comments:

  • At 6:54 PM, Blogger Anna said…

    jag sorterar efter ämne, författare och "bra läsvärde"...

     
  • At 7:16 PM, Blogger samtalmedsolen said…

    Lite så jag har grundstrukturen också. Men den den fasta strukturen har börjat luckrats upp.
    Sen har jag ett par titlar som är lite svårplacerade...
    Sen bör kanske ämnesindelningen har undergrupper, särskilt gäller det ämnesområdet som har flest titlar.
    Men borde kunna dela in böckerna i två lite huvudgrupper fakta/akademisk/kurslitteratur och skönlitteratur.
    Men frågan är om alla uppslagsverk o dyl ska vara på samma hyllplacering? Kanske måste bli så annars bli Cullberg lite ensam - få böcker inom det området...
    Får nog tänka vidare lite och kanske fixa det imorn.

     
  • At 7:29 PM, Blogger samtalmedsolen said…

    Problem också med böcker i gränslandet mellan olika grupper.

    Borde nog göra "bra läsvärde hylla" för svårplacerat. Och kanske en för "mindre bra läsvärde" kan ju hitta böcker jag skäms över...

     
  • At 8:03 PM, Blogger samtalmedsolen said…

    Funderar också på om man kanske skulle försöka ordna inbunda böcker vs pocket efter varandra dvs om de har samma ämne/författare, kanske ser dumt ut att ha varannan till exempel. eller en rad med med bara pockets?

     
  • At 2:38 PM, Blogger samtalmedsolen said…

    Kanske skulle det finnas en sektion med böcker man fått också?

     
  • At 8:15 AM, Anonymous Anonymous said…

    Skönlitteratur - övriga böcker för sig. Skönlitteraturen bokstavssorterad (på författare) och uppdelad i svenska - utländska författare. Har en bekant som sorterat i färgordning, ganska snyggt men nog enklast om man inte har så mycket böcker...

     
  • At 12:24 PM, Blogger samtalmedsolen said…

    Tack för tips, Kristin,
    ska se om jag har tid och ork imorgon att göra lite förändringar.
    Vem vet kanske lyckas jag också med viss färgkombination?

     
  • At 6:38 PM, Anonymous Anonymous said…

    Hmmm, förr hade jag dem sorterade i genre, men nu är det mest så att det ska se snyggt ut :)

     
  • At 10:29 PM, Blogger samtalmedsolen said…

    Ja, det är ju bra så ibland att man vill ha dom så det är "snyggt och läckert" - men å andra sidan har jag mest snygga och tuffa böcker ;)

     

Post a Comment

<< Home