Kosmos anropar Solis

Solis har blivit återfödd i bloggarnas värld. Solis undrar om hans drömmar kommer gå i uppfyllelse. Solis undrar om han kommer få några bloggkompisar. Men tills dess begrundar han: Det finns endast ett verkligt allvarligt filosofiskt problem: självmordet (Albert Camus ur Myten om Sisyfos)

Friday, July 27, 2007

Romanläsning: en recension mitt i

En liten rapport om hur Swarups roman Vem vill bli miljardär?* är hittills efter läst knappt två tredjedelar av boken. Jag gillar boken skarpt.

Den är rolig och underhållande. Men samtidigt lärorik. Och man får ta del av en värld som man inte vanligen möter i bollywood/hindi-filmerna. Men en värld som man kan möta när man är i Indien; lytta som sitter i gathörn och tigger. Liten pojke på 8år som drar i tröjärmen för att pocka på ens uppmärksamhet och säger "No father no mother" precis som killen på Sudder St och som troligen jobbar för någon annan och inte alls får dra nytta av pengarna som killen på Park St troligen gjorde.

Swarup bok är lättläst med stor text. Ser lite fult ut med den stora texten, är ju inte Harry Potter jag vill läsa... Prosan funkar bra och uppskattar den mer nu än i början. Författaren skriver roligt och underhållande men samtidigt finns en portion sorg och tragik i det hela. Huvudpersonen Ram Mohammad Thomas (ett namn som både jag reagerade på direkt och ett polisbefäl... "blanda ihop alla religionerna") påminner emellanåt om Forrest Gumps naivitet. Boken ifrågasätter också kunskap. Vad är kunskap? Och hur tillgodo gör man sej den. Därför borde inte vara så tokigt om Jan Björklund läste den. Tror nog också Ulf Lundell - som uttrycker en skepsis - för att inte säga lätt rabiat inställning - gent emot akademiker i Frukost på en främmande planet gällande en sak kring Shakespeare.

Boken visar på många problem som finns i Indien, framförallt framkommer korruptionen. Boken känns därför ytterst modig av en diplomat som jobbar vid UD. Dessutom har boken ett intressant upplägg eller ramverk/story som handlingen utgår från. Fiffigt och behandlas väl och framgångsrikt. Det blir ändå en spännande och kittlande läsning - trots boken förläggas till nutid med tillbakablickar.

En sista sak som var intressant som jag fastnade vid och funderat kring. Lite dolt mellan raderna. Är hurvida religionen kan sanktionera misären (inte i form av karma-lagen, utan inställning om likgitligheten inför lidandet). Kan det förhålla sej på detta vis?

Kanske bör detta bli en ny stående bok att ge bort.
Anna, vad tror du om det? Nån annan?

Fotnot
* Orginaltitel är Q & A (2005)

6 Comments:

  • At 9:39 PM, Anonymous Anonymous said…

    Här sitter jag å kollar din blogg, som jag lovade. Innebär uppenbarligen att någon överhängande risk för senilitet inte föreligger :)
    Du lyckades få mig nyfiken på boken, helt klart, och det minskade inte efter att ha läst din lilla recension. Verkar vara läge att ta sig till en bokhandel inom en inte alltför avlägsen framtid. Ha det gott!

     
  • At 11:36 PM, Blogger samtalmedsolen said…

    ...eller om man är lite lat och snål/ekonomisk kan man alltid beställa via nätet. Den finns i pocket för 39kr. Och är man ännu latare - så lat att man inte orkar läsa själv - kan man köpa mp3/cd-boken :)
    Tänk vilka moderniteter det finns.

     
  • At 11:52 PM, Blogger Grodan said…

    Jaa! Jag är lat och borde verkligen vara mer ekonomisk
    Skrivit en blogg nu. Ditt "fel" :)

     
  • At 12:36 AM, Blogger samtalmedsolen said…

    Förlåt. Jag ska försöka bli bättre på att ta ansvar för mina handlingar ;)

     
  • At 1:11 AM, Blogger Grodan said…

    Ja, det tycker jag. Du får tänka på att vi gamlingar är så lättledda!:) Vem vet vilka konsekvenser detta kommer att få? Jag kan ju bli än mer internetberoende, få leder förvärkta av evigt tangentknattrande och fyrkaniga ögon av allt stirrande på skärmen.Vilket öde!!!! ;)

     
  • At 12:51 PM, Blogger samtalmedsolen said…

    Det vore ju naturligtvis ingen höjdare för en wannabe arkeolog!

     

Post a Comment

<< Home