Kosmos anropar Solis

Solis har blivit återfödd i bloggarnas värld. Solis undrar om hans drömmar kommer gå i uppfyllelse. Solis undrar om han kommer få några bloggkompisar. Men tills dess begrundar han: Det finns endast ett verkligt allvarligt filosofiskt problem: självmordet (Albert Camus ur Myten om Sisyfos)

Monday, July 16, 2007

Kontraster

Kontraster motsatser motsättningar; dualism. Det är trevligt. Det gör allt lite mer vitalt och levande. Jag gillar det. Troligen för att jag ännu är okunnig, och präglas av engelskans ignorance, och ännu inte uppnått någon vidare upplysning i indisk religion(er)s mening. Dualismen ska genomskådas och upphävas i tantran. Karman ska vara vara verken vit eller svart hos en yogi. Men låt gå för denna gång.

Efter veckor av trist, grått, regnigt och en aning kyligt väder är det åter soligt och varmt med mer eller mindre blå himmel över mitt hood i Göteborg. Kontrast.
Det gör mej gott. Jag behöver inte heller nödvändigtvis ligga ute på gräsmattan och pressa ihop att uppnå en kastlös indiers (f'låt dalits)färg. Ibland räcker det att att sitta och blicka ut emellan åt på de andra som njuter av solen. Och känna solens strålar slå in i lägenheten och svettprälorna hopa i ansiktet. För att sedan resa sej och gå och dricka ett glas vatten.

Två stycken artister, som jag inte spelat på ett tag, ligger i min playlist.
Två röster. Mycket olika. Tydlig kontrast och motsats. En kvinnliga och en manlig. Den kvinnliga utgörs av Patti Scialfa, kanske mest känd genom sin make (också så jag upptäckte hennes solokarriär). Hon har en speciell stämma och sjunger nog höga A - vad det nu egentligen innebär. Och den andre en ganska okänd svensk artist nämligen Toni Holgersson. Lite visa/singer-song-writer stuk. Samtida med Magnus Johansson men försvann ner i (alkohol?-)missbruk för att sedan göra en comeback för ett par år sedan. Han röst är mörk och djup, inga höga A där inte. Ner- supen och -rökt röst kanske när han sjunger jag smakade på döden en dag och den smakade inte illa eller gör sin insats i duetten "Sista tåget". En intressant text förövrigt.
Men åter till Patti Scialfa. Det är låtar från hennes första cd som spelas. Och låten Spanish dancer är ju helt underbar. I walked when loved commanded me /.../oh mama when you were a young girl did you ever love a man so much. as if he were some fantastic jewl that you should never be worthy of
Nå det låter himla vackert när hon sjunger det. Frågan är vad det betyder för mej idag och om jag tror det? Inte så att jag tvivlar på hennes upplevelse...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home