Kosmos anropar Solis

Solis har blivit återfödd i bloggarnas värld. Solis undrar om hans drömmar kommer gå i uppfyllelse. Solis undrar om han kommer få några bloggkompisar. Men tills dess begrundar han: Det finns endast ett verkligt allvarligt filosofiskt problem: självmordet (Albert Camus ur Myten om Sisyfos)

Monday, October 02, 2006

Drömtydare, någon?

Beslöt mej för att ta en liten NAP
ungefär vid normal-lunch-tid idag.
På med en CD (På andra sidan drömmarna CD2 med Lundell)
Och ner under täcket.
Jag börjar sedan drömma. Det tydligaste är att jag först är på Mc.donkan och ska köpa mat, och jag beställer Big Mac & Co. Och en Cheddarcheese-dipp. Men verkar lite borta, i drömmen, och efter jag lämnat kassan med min bricka går jag tillbaka (utan bricka) och frågar om jag inte kan få köpa en cheddardipp, jag hade alltså inte märkt att hon la på den utan trodde att hon i kassan glömde det. Hon skrattade lite.
Nästa mer tydliga sak är att jag ser en kille jag tycker känna igen. Jag går fram till honom och det är Jonte. Han har skägg. Sträcker fram handen för att hälsa och säga att det var längesen.
Han avvisar mej dock, och vill inte hälsa. han säger något men jag hörde inte utan ber honom att upprepa. Han upprepar "ja, dej har man ju inte hört av sen du va uppe hos oss". En anklagelse för att jag inte hört av mej. jag kontrar senare med liknade "Hur länge har du varit i Göteborg; kom du nyss?" Det visade sej med hans tystnad att han varit i min stad ett tag utan att höra av sej. Vi småpratar lite.
Det där med att jag inte riktigt hör återkommer, jag ber om upprepning.
Det kommer ett konstigt djur, svart djur, ser ut som en slags hund han säger "det där är en höna" alt. "det är hönan" - jag hör så, men förstår inte så låter det vara.
Det kommer mer folk dit. Och en "beachvollyboll"- plan är riggad på gräset, i en slätt nästan, dåligt gräs.
Det är en massa olika människor... Inga för mej bekanta. Mycket tjejer. De flesta är unga, yngre än jag och deras föräldrar är med i perferin.
Ibörjan går det inte bra, jag får skäll för missade bollar osv.
Alla verkar kyliga mot mej, inte bara Jonte utan de andra också, som han verkar känna.
Det kommer också fram ett nytt djur och hugger tag i min jack eller tröjarm (eller boll?).
Också svart, och stort! Men det är "tuppen" säger de.
Mot slutet av spelet börjar jag ta för mej mer av spelet och gör några lyckade solprestationer och även uppspel/framspel (spelet liknar nu mer handboll...)
Rullar runt på marken med nån tjej strax före sista soloprestationen som blev mål!
Jag springer sakta till baka till min planhalva med fingret i luftet och börjar tänka på en låtrad (som blev modiferad) "till alla ser som..." och jag visade för dom som tvivlade.
Då bestämde jag mej för att vakna.

Nå hur skulle ni tolka denna dröm?

8 Comments:

  • At 5:57 PM, Anonymous Anonymous said…

    JAdu Solis.
    Detta är en typisk initieringsdröm.
    Tuppen och hönan där på plats, dom de otäcka djuren din omedvetna ynglingssjäl konstruerat dem. Och revanschen där i slutet, rullandes med en puma strax innan segermålet.
    But!
    Tro det inte, tro det inte ... det finns ett klaffel, ett av guds elakare skämt är invävd i historien. Man gör inga MÅL i volleyboll. Det är bara en önskedröm i drömmen ...

     
  • At 8:18 PM, Blogger samtalmedsolen said…

    Initiering till vad, Kitsch?
    Men var ju handboll på slutet. Spelet omvandlades/förändrades.
    Betyder det att nån förändring måste ske, nån jag måste göra för att få min revansch?
    Och att jag kommer kunna rumla runt med en Puma kommer aldrig hända, aldrig nånsin?

     
  • At 8:56 PM, Anonymous Anonymous said…

    Jaha ... då är det nog så, att du spelar i fel match.

     
  • At 9:12 PM, Blogger samtalmedsolen said…

    Det låter ganska surt faktiskt...

     
  • At 11:59 PM, Anonymous Anonymous said…

    Du börjar drömmen med att vara hungrig och sen får du dåligt samvete men sen så inser du att du älskar maten ändå.. Snurrigt japp ibland är drömmar det men dom bearbetar undertryckta saker.. Ibland är drömmar otäcka då kan man ändra innehåller man bestämmer sig för att nä nu blir det så här.. Testa..

     
  • At 12:03 AM, Blogger samtalmedsolen said…

    Menar du att jag ändrade bollspelet för att det var obehagligt?

     
  • At 12:16 AM, Anonymous Anonymous said…

    Absolut. Proffset i dig tog tag och bestämde sig för att inte bli en avbytare. *ler*

    Men testa nästa gång du sover och ändra storyn själv.

     
  • At 12:22 AM, Blogger samtalmedsolen said…

    Haha, lite intressant att höra tolkningar från människor utifrån.
    Själv så relaterar jag sakerna i just denna dröm till andra händelser (och icke-händelser) i mitt liv, och hur det ser ut just nu.
    Ändrar jag jag nog eller styr, samtidigt vet jag att jag inte riktigt gillar det heller, vill försöka att inte ingripa och bara iaktta vad som sker.
    Tex i en klassisk mardröm där man är jagad och nån vill mörda en, väljer jag att inte vakna upp när det börjar bli otäckt bara för att jag vill få veta om jag dör eller inte. Ett passivt vittne, en spegel som inte speglar => kanske får en föraning om hur det vara. Tack för insikten.

     

Post a Comment

<< Home