Kosmos anropar Solis

Solis har blivit återfödd i bloggarnas värld. Solis undrar om hans drömmar kommer gå i uppfyllelse. Solis undrar om han kommer få några bloggkompisar. Men tills dess begrundar han: Det finns endast ett verkligt allvarligt filosofiskt problem: självmordet (Albert Camus ur Myten om Sisyfos)

Sunday, September 10, 2006

Manlighet och Litteratur

I höst skall hade jag tänkt att vara en flitig student och läsa intressanta böcker och artiklar.
Men också försöka klämma in lite böcker som inte i första hand är kurslitteratur.
Jag har med anledning att jag blev 22 fått totalt tre stycken böcker. En av dom, den kortaste:P har jag redan läst ut. Den hette Med uppenbar känsla för stil - ett reportage om manlighet av Stephan Mendel-Enk (2004). Den fick jag av Lena. De andra två kom först från Naiv, och verkar också vara en slags undersökning eller reportage; Surrealister om sex. Undersökningar av sexualiteten. Samtal mellan surrealister 1928-1932. José Pierre är redaktör. Den sista boken från Frk C, och det är hennes favorit bok: Svindlande höjder av Emily Brontë (1847). Frk C menade att jag nu när jag uppnått den aktningsvärda åldern av 22år var berättigad att läsa detta enastående verk. Och föreslog att jag skulle slänga ut Unni D och läsa en kvinna som verkligen kunde skriva och har något att säga...

Boken från Lena, Med uppenbar känsla för stil... var mycket bra och intressant! (Kanske återkommer lite mer om vad Mendel-Enk skriver...men då kanske jag förstör för er som kanske vill läsa den...)
Mycket bra start på bokläsandet.
Men om jag skulle hinna läsa ut böckerna långt innnan hösten är slut, så finns det en mängd andra böcker som ligger här väntar på att bli lästa eller omlästa, både skönlitterära och mer "fakta"-betonade böcker.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home